Fortsätt till huvudinnehåll

Inlägg

Visar inlägg från oktober, 2010

Några enkla politiska förslag

Det finns svåra politiska beslut och det finns lätta. Följande borde vara ganska enkla att få majoritet för: Gör direktreklam och telefonförsäljning till hemmet förbjudet generellt. Låt den som vill ha reklam rätt in i sitt privatliv gå med i ett "Japp"-register. Avskaffa "Nix". Förbjud pälsfarmning. Förbjud mobilsamtal i bilen, möjligen med undantag för handsfree på motorväg.

Sedelärande saga

En fattig man kan inte betala sina skulder till den lokala klanledaren. Han säljer sin dotter som arbetskraft till klanledaren, som tvingar henne till allt hårdare arbete. När hon är på väg att ge upp får hon hjälp av en mystisk småväxt figur. Men som motprestation kräver han att hon skall ge honom hennes förstfödda. I sin desperation går hon med på avtalet. När flickan lyckats med sina uppgifter vill den mångfalt äldre klanledaren gifta sig med flickan. Hon föder ett barn, och då dyker den småväxta mannen upp och kräver sin rätt. Flickan lyckas dock avslöja den lilla mannens identitet, som då tar sitt liv. Är detta talibanernas Afghanistan? Familjeaffärer i de kastlösas Indien? Traficking i östeuropa? Nej, det är en Bröderna Grimm-saga som heter Rumpelstilskin, och som vi kommit över i svensk översättning. Jag kommer inte att läsa den fler gånger för mina barn, även om de säkert skulle kunna lära sig en hel del om den vidriga verkligheten för kvinnor i stora delar av världen. Slutet?

Dags att försvara trängselskatten

Det är märkbart tyst från Göteborgs politiker. Är det så att man inte vill vara först ut och försvara och förklara sitt beslut? Som tur är så är det inte så svårt, så jag kan göra det åt dem. Den gängse bilden av trängselskatten tycks vara att man ställer ut betongssuggor på strategiska platser i stan så att ingen kan komma förbi. Den bilden är naturligtvis ganska missvisande. Trängselskatten är inte avsedd att avskaffa biltrafik. Den är avsedd att dra in pengar, förbättra utnyttjandet av befintliga vägar, och minska utsläppen. Naturligtvis skulle man kunna ta det på skatten. Men vad innebär det annat än att de som inte kör bil i området får betala för Göteborgarnas fina motorvägar, broar och tunnlar? Människor har dessutom ofta svårt att förstå summorna det rör sig om. En enda ny viadukt kan kosta lika mycket som Göteborgs hela barnomsorg. Små dagisgrupper? Bättre akutvård? Vilket vill du helst avskaffa för att vi ska ha råd med större vägar? För den som vill försvara trängselskatten