Fortsätt till huvudinnehåll

Jag vill ha en elbil, nu!



Thinks kommande femdörrars Ox. Läckerbit.
Min lilla Kia Picanto är fin. Men med facit i hand efter mina första tre år som bilägare inser jag att jag kör mycket mer än jag tänkt. Det är jag nog inte ensam om. Plötsligt blev man liksom miljöbov, även om det bara rör sig om 1500 mil om året. Det är i alla fall ett ton soppa extra som jag nu bränner. Till saken hör också att det inte handlar om jobbpendling, utan mest om att ta mig ut för klättring, kajakpaddling, eller resor till släkt och vänner. Ren lyx, alltså. Och samtidigt en livsnödvändighet för en frilufsnörd.

Så jag vill ha en elbil. Nu. Inte 2012, då allt tydligen ska hända på elbilsfronten. Den behöver inte gå mer än tio mil. Den får vara liten. Den behöver inte ha prestanda att tala om, mer än att klara 110 på motorvägen. Men den måste gå att ladda utan att jag har eget garage. Den ska vara pålitlig. Och jag måste ha råd.

Några tips någon?

Kommentarer

Anonym sa…
De bilar som finns på marknaden nu är på tok för dyra +300 000 och dessutom är räckvidden för dålig. Den sämsta har bara 48 km räckvidd och den bästa runt 80 km om jag inte minns fel. Läste dock att det kommer en ny någon gång nästa år som skall vara billigar klara 130 km på en laddning och dessutom gå att ladda till 80% på 30 minuter. För mig krävs dock att man kan ta sig runt 250-300 km på en laddning och priset bör ner till max 200000.
Robert
48 km duger inte och 300 000 spänn är för fett. Kräver inte som du 30 mil, men i alla fall över tio... Ska leta lite. Norska Think?
Pontus sa…
Såg någonstans (Ny Teknik om jag inte minns fel) att Mercedes A-klass konstruerades som elbil, speciellt ca 10 år gamla bilar passar bra att konvertera eftersom fästena för batteripacket finns kvar under bilen!. Slit ut explosionsmotoreländet och in med effektiv elmotor istället. Finns ett företag som konverterar dem, men lär kosta 100.000... ouch

(Förövrigt har det varit klätteruppehåll i Singapore ett tag, knäskadan har spökat lite, men nu är jag på g igen! Fingrarna kliar och de kan nog botas med en helg i Krabi snart igen!)
Nämen tjena Fructus! Kvar i Singapore? Hur är läget? Skicka mig ett mejl!
Unknown sa…
Jag var av lite samma åsikt i sommras - dvs elbilar finns inte...

Nu har jag köpt en Renault Clio Electrique -97
Pontus sa…
Jepp, kvar i sgp...
Tror inte jag har din mailadress, men jag nås på pontus punkt hammarback at gmail dot com :)

Populära inlägg i den här bloggen

Nej-sidans bästa argument - och varför de inte håller

Det är inte alltid lätt att identifiera varför nej-sidan säger nej. Argumenten skiftar vecka för vecka, och dyker upp från oväntade håll. Några är bättre, andra sämre. Jag har här bemött Nej-bloggens 14 anledningar att rösta Nej i folkomröstningen . 1. Trängselskatten är orättvis. Den drabbar vissa bilister beroende på var man råkar bo och arbeta i förhållande till var tullstationerna står, medan andra slipper helt undan. Utlandsregistrerade bilar betalar ingen trängselskatt. Bor man strax utanför zonen och jobbar strax innanför så kan skatten tyckas orättvis. Då har man å andra sidan troligen goda möjligheter att ta sig till jobbet på annat sätt - med cykel eller buss. Trängselskatten tas ut av de som använder det tungt belastade vägnätet när flest vill ha tillgång till det. På så vis är det snarast rättvist. Den som inte kör bil kl 8 varje vardagsmorgon skall givetvis inte behöva vara med och betala för breddade motorvägar. Och den som bor nära motorvägarna ska så klart inte behöv

Handlar folkomröstningen om Västlänken?

På söndag är det folkomröstning. Eftersom jag bland vänner och bekanta då och då stöter på uttalanden i stil med "Jag är för trängselskatt, men jag röstar nej för jag gillar inte Västlänken" så tänkte jag förklara lite om vad som pågår, och hur förödande det är för en demokratisk process när en omröstning kidnappas på detta sätt. När Vägvalet bildades och GT drog igång sin namninsamling för folkomröstning fanns det bara en fråga: trängselskatten. Man hade ett bra opinionsläge. Trängselskatten var oprövad och oroande för många. Men sedan vände det. Trängselskatten fungerade, och Göteborgarna såg fördelarna. Backaborna kommer få sitt undantag och utlänningar kommer att få betala. Vid senaste mätningen för några veckor sedan hade ja-sidan ett solitt försprång.  Då seglade Västlänken upp på scenen. Visserligen hade den kritiserats i många år av olika privatpersoner som ansåg sig ha bättre kunskap än Trafikverket, och som lanserade olika egna lösningar. Dessa mer eller m

Lundgren och Radetzki ger sig in i klimatdiskussionen

[Ändring: efter en del kritik för att jag fokuserar på person snarare än sak här så har jag ändrat rubriken och justerat några rader. Se även kommentarerna. Vad gäller mera sakliga diskussioner om klimat kan man läsa mer om det i andra inlägg i denna blogg. Kolla kategorin "klimat".] Nils Lundgren och Marian Radetzki skriver på Newsmill om sin syn på klimathotet, och det är gamla argument från klimatskeptikerna rakt igenom. Men det roligaste är förstås att det som vanligt är ekonomer (ja, ekonom-snedsträck-politiker då) som ifrågasätter klimatforskning, och med lika svag argumentation som vanligt. Lundgren och Radetzki har i vanlig ordning valt att avfärda IPCC (en sammanslutning av de främsta forskarna på området som jobbat i åratal med frågan) och istället gjort en egen utredning - dessvärre långt från sina forskningsfält. "Detta är förstås pinsam hybris, en antiintellektuell position", som Stefan Edman skriver i GP . Anti-intellektuell är också det ständig