Det är märkbart tyst från Göteborgs politiker. Är det så att man inte vill vara först ut och försvara och förklara sitt beslut? Som tur är så är det inte så svårt, så jag kan göra det åt dem.
Den gängse bilden av trängselskatten tycks vara att man ställer ut betongssuggor på strategiska platser i stan så att ingen kan komma förbi. Den bilden är naturligtvis ganska missvisande. Trängselskatten är inte avsedd att avskaffa biltrafik. Den är avsedd att dra in pengar, förbättra utnyttjandet av befintliga vägar, och minska utsläppen.
Naturligtvis skulle man kunna ta det på skatten. Men vad innebär det annat än att de som inte kör bil i området får betala för Göteborgarnas fina motorvägar, broar och tunnlar? Människor har dessutom ofta svårt att förstå summorna det rör sig om. En enda ny viadukt kan kosta lika mycket som Göteborgs hela barnomsorg. Små dagisgrupper? Bättre akutvård? Vilket vill du helst avskaffa för att vi ska ha råd med större vägar?
För den som vill försvara trängselskatten gäller det att visa på fördelarna. Det är alltför lätt för nejsägarna att älta små men omedelbara problem. Som när GP kommer på att det blir svårt för boende i Änggården att ta sig till Slottskogen. Hur i hela friden skulle trängselskatter göra det svårt att ta sig hundra meter över Dag Hammarskiöldsleden utan bil? Vem i sina sinnens fulla bruk skulle orka sätta sig i bilen och försöka hitta ny parkering när det är två minuters promenad till parken där bilar ändå inte är tillåtna?
Nej, peka på de storskaliga fördelarna istället: bättre miljö, mer förutsägbara restider (suveränt inte minst för företagen), bättre kollektivtrafik OCH utbyggda trafiksystem för bilar.
För den som absolut inte vill betala trängselskatt har jag här några tips på kryphål:
Den gängse bilden av trängselskatten tycks vara att man ställer ut betongssuggor på strategiska platser i stan så att ingen kan komma förbi. Den bilden är naturligtvis ganska missvisande. Trängselskatten är inte avsedd att avskaffa biltrafik. Den är avsedd att dra in pengar, förbättra utnyttjandet av befintliga vägar, och minska utsläppen.
Naturligtvis skulle man kunna ta det på skatten. Men vad innebär det annat än att de som inte kör bil i området får betala för Göteborgarnas fina motorvägar, broar och tunnlar? Människor har dessutom ofta svårt att förstå summorna det rör sig om. En enda ny viadukt kan kosta lika mycket som Göteborgs hela barnomsorg. Små dagisgrupper? Bättre akutvård? Vilket vill du helst avskaffa för att vi ska ha råd med större vägar?
För den som vill försvara trängselskatten gäller det att visa på fördelarna. Det är alltför lätt för nejsägarna att älta små men omedelbara problem. Som när GP kommer på att det blir svårt för boende i Änggården att ta sig till Slottskogen. Hur i hela friden skulle trängselskatter göra det svårt att ta sig hundra meter över Dag Hammarskiöldsleden utan bil? Vem i sina sinnens fulla bruk skulle orka sätta sig i bilen och försöka hitta ny parkering när det är två minuters promenad till parken där bilar ändå inte är tillåtna?
Nej, peka på de storskaliga fördelarna istället: bättre miljö, mer förutsägbara restider (suveränt inte minst för företagen), bättre kollektivtrafik OCH utbyggda trafiksystem för bilar.
För den som absolut inte vill betala trängselskatt har jag här några tips på kryphål:
- Åk och storhandla på helgen, det är gratis, liksom efter kl halv sju på kvällen.
- Ta bussen eller cykla.
- Försök ändra arbetstider så att du slipper åka bil i högtrafik.
- Åk flera i bilen och dela på kostnaden.
Kommentarer
Vägavgifterna är relativt små, men täta, och varierar beroende på fordonsslag, plats och tid. En bil in till centrum via Central Expressway kostar exempelvis flera gånger mer (alltså typ 5 singdollar) än moped/motorcykel samma sträcka men via vanlig väg istället.
Gör det enkelt, dynamiskt, och visa att det har effekt så kommer folk att vänja sig väldigt fort. Dessutom är det rättvist: kör du mycket betalar du mycket men kör du aldrig betalar du inget!
Alternativet är ju... just, ja, ingen har visat på något alternativt sätt att vaska fram 34 miljarder...