Fortsätt till huvudinnehåll

Ta bort bilskatten!

Oj då. Vad skriver jag? En miljöpartist som vill ta bort bilskatten? Rubriken kan låta tillspetsad, men är faktiskt helt allvarligt menad.

Idag kör många bil i onödan. Den enkla ekonomiska förklaringen är att bilen dras med stora fasta kostnader men relativt små rörliga. Det lönar sig alltså inte att ta bussen, för bensinen kostar mindre än bussbiljetten, och skatt och försäkring får jag betala även om bilen står i garaget.

En fullt rimlig åtgärd vore alltså att slopa hela bilskatten, men att överföra hela detta skattetryck på bränslet. (Ok, killen är miljöpartist trots allt...) Då blir det förstås billigare att skaffa en bil att ha stående, men ekonomiskt intressant att utnyttja andra resesätt när det är möjligt.

Invändningen är förstås att vi inte vill göra så att fler skaffar bil. Fler bilar leder väl till ett mer bilburet samhälle? Nja. Ingen kommer att undgå att känna till att det kostar desto mer att köra bilen, och den rationella medborgaren kommer att tänka sig för lika mycket inför bilköpet. Dessutom tror jag att folk som känner behovet kommer att köpa bil oavsett bilskatt. Prislappen i affären avgör, inte de eventuella små tilläggen som smyger sig in i kalkylen. Dom är vi bra på att ignorera.

Det fina i kråksången är att jag tror att detta skulle kunna vara politiskt gångbart:
  • Det skulle minska användningen av bränsleslukande bilar och gynna alternativen, utan att hindra någon från att skaffa bil.
  • Det går lätt att argumentera för att samhällets kostnader för biltrafik (miljöförstöring, vägslitage, olyckor, renhållning, osv) är ganska linjärt kopplat till antalet körda mil.
  • Det totala skattetrycket på bilisterna förblir detsamma (bäva månde billobbyn!)
  • Vi ökar individens frihet! Du får möjlighet att minska dina kostnader genom att köra mindre eller med snålare bil!

Kommentarer

Olof L sa…
Kul idé, John! Bör definitivt övervägas. Jag funderar bara på hur det slår mot de som inte bor där det finns bra kollektivtrafik. De kommer ju få högre kostnader. Kort sagt, förslaget leder antagligen till mer urbanisering. Bra eller dåligt? En långsam övergång krävas nog i vilket fall som helst.
Ja, den som kör mycket bil skulle förstås få höjda kostnader. Det är ju poängen. Det skapar extra incitament åt just dessa grupper att byta till andra bränslen, snålare bil, osv. Sen ska man inte glömma att andra kostnader är oerhört mycket lägre så fort man hamnar bortom pendeltågslinjerna - exempelvis huspriser. Om detta inte räcker så kan man ju tänka sig nån sorts transferering av bränsleskatteintäkter till glesbygden. Men inte för att subventionera deras bensin, utan möjligen i så fall ett bredare stöd till småkommunernas budgetar. Köra ska vara dyrt, sen kan man ju se till att dagis blir billigare eller äldreomsorgen bättre i Vilhelmina.
-micke- sa…
Hej John!
Vad kul! Jag letade efter ngn sida där jag kunde kolla enkelt vad bilskatten/år var för en viss bilmodell, men det var ju inte det lättaste... Hur som helst, jag slant in på din sida och detta inlägg och nu ska vi starta debatt, haha! Jag är nämligen av en helt annat åsikt och får nu chansen att pröva mina argument och lyssna på dina insiktsfulla och genomtänkta motargument!

Eftersom detta första inlägg redan är långt lägger jag bara ut min grundsyn:

- Att använda bil borde vara så billigt som det bara går att göra det och det går aldrig att få folk att åka kommunalt i den utsträckning du önskar.
-m- sa…
Dessutom är det ju värsta moderat-argumenten du kommer med:
1 - Ta bort en skatt.
2 - Straffa ensamstående mammor med barn.
-micke- sa…
"PEOPLE LOVE THEIR CARS"
Det finns en underbar "romantisk komedi" från mitten av 90-talet som heter 'Singles' och utspelar sig i Seattle. I den jobbar en av karaktärerna med att utveckla ett schysst/lyxigt/modernt/trevligt pendeltåg som ska göra att alla tusentals människor som jobbar i Seattle kommer att vilja åka tåg istället för att korka igen stan och förstöra miljön med bilar.

Varje kompis eller flickvän som han berättar om sin fantastiska idé för besvarar honom dock med "tyvärr, jag tror inte riktigt på att det där kommer att funka, folk älskar sina bilar..."

Och där har du min grundtes till varför det aldrig kommer att gå att främja kollektivtrafiken och miljön genom att straffa bilisterna. Det enda som kommer att hända är att ju dyrare det blir att äga och köra bil, ju fattigare kommer de vanliga medelsvenssons att bli.

För att spetsa till det lite (inget illa ment alls) så tror jag också att det är där många, exempelvis miljöpartister, angriper problemet från fel håll. Man måste förstå att bilen är den, med stor marginal, bästa transportuppfinningen med störst flexibilitet och frihet. Där har cyklar, bussar, tåg och flyg ingen chans.

Självklart inser jag dock miljöproblemen med detta och de måste lösas, eller åtminstone avsevärt förbättras, men mitt förslag är att göra dem "nyttiga" inte dyra.
Hej Micke!
Alltid kul att det finns folk som hittar ens gamla alster! Jag ska se om jag kan svara på dina frågor/argument ett och ett:
1. Att använda bil borde vara så billigt som det bara går att göra det och det går aldrig att få folk att åka kommunalt i den utsträckning du önskar.
Tolkar detta som din portalparagraf. Det är ju detta vi ska reda ut. Jag menar att miljöskadlig verksamhet ska vara så dyr att den avvecklas eller åtminstone betalar den miljöskada den ger upphov till, om denna går att reparera. Och jag tror att det går att få över en stor mängd resor till kollektivtrafik (kommunal eller annan).
2. Dessutom är det ju värsta moderat-argumenten du kommer med:
- Ta bort en skatt.
- Straffa ensamstående mammor med barn.

Nej, jag föreslår en skatteväxling, det är totalt i linje med MP-ideologi och knappast Moderaternas paradgren. Sänk de fasta kostnaderna och höj de rörliga, så att den som behöver bilen ibland när det krisar har råd med det, men den som slöåker när det finns alternativ straffas. Dessutom är det inte "ensamstående mammor" som kör mest bil. All statistik visar att det är (1) män och (2) höginkomsttagare som kör mest, och omvänt flest kvinnliga låginkomsttagare som åker kollektivt.
3. "PEOPLE LOVE THEIR CARS". Absolut. Det är helt sant och ett stort problem. I min utopi har vi löst problemet med bränsle, olyckor, buller, förfulning av städer och lokal nedsmutsning (vägpartiklar, mm). Denna utopi innefattar elbilar eller bränsleceller för resor som kräver indivuella transporter (hantverkare, handikappade, barnfamiljer, osv) men erbjuder ett konkurrenskraftigt alternativ till bilen för alla som tex jobbpendlar.

Återkom gärna med dina tankar på dessa svar! Hälsningar,

John

Populära inlägg i den här bloggen

Nej-sidans bästa argument - och varför de inte håller

Det är inte alltid lätt att identifiera varför nej-sidan säger nej. Argumenten skiftar vecka för vecka, och dyker upp från oväntade håll. Några är bättre, andra sämre. Jag har här bemött Nej-bloggens 14 anledningar att rösta Nej i folkomröstningen . 1. Trängselskatten är orättvis. Den drabbar vissa bilister beroende på var man råkar bo och arbeta i förhållande till var tullstationerna står, medan andra slipper helt undan. Utlandsregistrerade bilar betalar ingen trängselskatt. Bor man strax utanför zonen och jobbar strax innanför så kan skatten tyckas orättvis. Då har man å andra sidan troligen goda möjligheter att ta sig till jobbet på annat sätt - med cykel eller buss. Trängselskatten tas ut av de som använder det tungt belastade vägnätet när flest vill ha tillgång till det. På så vis är det snarast rättvist. Den som inte kör bil kl 8 varje vardagsmorgon skall givetvis inte behöva vara med och betala för breddade motorvägar. Och den som bor nära motorvägarna ska så klart inte behöv

Klimatskeptiskt lobbyist agerar journalist åt Världen Idag

Tidningen Världen idag har gjort ett intressant val av reporter till COP15. Den populära och uttalat klimatskeptiska lobbyisten Maggie Thauersköld Crusell har lyckats få tidningens uppdrag att skildra klimatkonferensen. Ett minst sagt kontroversiellt val av chefredaktören Felicia Svaeren, som tydligen fått kritik, för hon försvarar sitt val: Av 500 reportrar som är ackrediterade till Kimatkonferensen kommer troligen en majoritet av dem att helt undvika att rapportera från något annat håll än att klimathotet är ett faktum. Det har hon säkert helt rätt i. Om en seriös reporter åker till en konferens om avsakaffande av landminor, så bör dennes grundförutsättning vara att landminor finns. Det tror inte Thauersköld. Läs på hennes blogg : Det är bara klimathotet som är påhittat. Dessutom handlar ju konferensen om politiska och ekonomiska lösningar på krisen. Att då tro att läsarna i första hand intresserar sig för vad en grupp helt marginaliserade forskare och debattörer tycker i den vetensk

Lundgren och Radetzki ger sig in i klimatdiskussionen

[Ändring: efter en del kritik för att jag fokuserar på person snarare än sak här så har jag ändrat rubriken och justerat några rader. Se även kommentarerna. Vad gäller mera sakliga diskussioner om klimat kan man läsa mer om det i andra inlägg i denna blogg. Kolla kategorin "klimat".] Nils Lundgren och Marian Radetzki skriver på Newsmill om sin syn på klimathotet, och det är gamla argument från klimatskeptikerna rakt igenom. Men det roligaste är förstås att det som vanligt är ekonomer (ja, ekonom-snedsträck-politiker då) som ifrågasätter klimatforskning, och med lika svag argumentation som vanligt. Lundgren och Radetzki har i vanlig ordning valt att avfärda IPCC (en sammanslutning av de främsta forskarna på området som jobbat i åratal med frågan) och istället gjort en egen utredning - dessvärre långt från sina forskningsfält. "Detta är förstås pinsam hybris, en antiintellektuell position", som Stefan Edman skriver i GP . Anti-intellektuell är också det ständig