Klimatmagasinet Effekt är ett angeläget projekt i en tid av uppgivenhet inför till och med det otillräckliga koldioxidmålet 450 ppm. Kvalitén är dessutom lika hög som vilket månadsmagasin som helst.
Jag blir särskilt glad av att läsa Anders Wijkmans begåvade, kritiska och välformulerade kritik till tillväxtsamhället och BNP-begreppet. Artikeln är full av viktiga fakta, nya tankesätt och pedagogiska förklaringar. Ett exempel som tål att citeras:
Det är med viss besvikelse jag vänder blad för att läsa David Ericssons "Tankar på motorvägen". Oorganiserat och svårt att förstå vart han vill. Den viktiga poängen tycks vara att en lastbil drar lika lite som en SUV. Förutom att det inte är sant (lastbilar finns i alla storlekar, men få drar under två liter), så bör man titta på totalförbrukning, inte bränsleåtgång per mil. Ett jetplan drar heller inte särskilt mycket per personkilometer. Men vi förflyttar varor och människor mycket längre nu än innan flyget slog igenom. Och om inte lastbilar funnits, vem hade importerat tomater från Spanien?
Men sedan blir jag glad igen. Intervjun med klimatkommunikatören Solitaire Townsend (vilket mumsigt namn!) är fantastisk. Townsend förklarar att man måste veta vem man talar till, att effektiv kommunikation kräver marknadsundersökning. Sedan bränner det till lite när David Jonstad frågar:
Jag blir särskilt glad av att läsa Anders Wijkmans begåvade, kritiska och välformulerade kritik till tillväxtsamhället och BNP-begreppet. Artikeln är full av viktiga fakta, nya tankesätt och pedagogiska förklaringar. Ett exempel som tål att citeras:
När vi soltorkar våra kläder tillmäts solens gratisarbete inget värde. Om vi däremot använder en torktumlare blir den en pluspost i BNP, både vid inköp och drift.Framför allt undviker Wijkman att fastna i ideologisk sörja. Detta är en styrka hos en person som vandrat från Moderaterna via Röda korset, Naturskyddsföreningen och Kristdemokraterna till Tällberg foundation.
Det är med viss besvikelse jag vänder blad för att läsa David Ericssons "Tankar på motorvägen". Oorganiserat och svårt att förstå vart han vill. Den viktiga poängen tycks vara att en lastbil drar lika lite som en SUV. Förutom att det inte är sant (lastbilar finns i alla storlekar, men få drar under två liter), så bör man titta på totalförbrukning, inte bränsleåtgång per mil. Ett jetplan drar heller inte särskilt mycket per personkilometer. Men vi förflyttar varor och människor mycket längre nu än innan flyget slog igenom. Och om inte lastbilar funnits, vem hade importerat tomater från Spanien?
Men sedan blir jag glad igen. Intervjun med klimatkommunikatören Solitaire Townsend (vilket mumsigt namn!) är fantastisk. Townsend förklarar att man måste veta vem man talar till, att effektiv kommunikation kräver marknadsundersökning. Sedan bränner det till lite när David Jonstad frågar:
Kan det finnas exempel på områden där folk faktiskt måste göra uppoffringar för att vi ska kunna tackla klimatkrisen?Townsend svarar med en motfråga:
Varför skulle du vilja säga det till någon?Det roliga är att hennes hårdföra sågning av all kommunikation som innebär krav på uppoffringar tycks ta Jonstad lite på sängen. Mellan raderna känns det som att han får en stor aha-upplevelse. Denna intervju ger i vart fall mersmak. Ta med Townsend igen i nästa nummer! Låt henne förklara de grundläggande angreppsätten för att kommunicera hotet till olika grupper!
Kommentarer
Ska skaffa mig tidningen.